Strona główna » Wiadomości » Wiadomości

Jak nauczyć się języka, jeśli absolutnie nie masz czasu

Drodzy koledzy!

Aktywistka Polonii saratowskiej Inna Szelechow od ponad pół roku prowadzi internetowy klub miłośników gramatyki polskiej i dzieli się doświadczeniem w swoim artykule:

Jak nauczyć się języka, jeśli absolutnie nie masz czasu.

Ten artykuł jest dla tych, którzy chcą od podstaw osiągnąć poziom zaawansowany w języku polskim; dla tych, którzy zaczęli uczyć się języka obcego i chcą wrócić do niego ponownie; kto na pytanie "Po co się uczę?", odpowiada – "Aby móc zastosować to, czego się uczę".

Rynek usług edukacyjnych jest wypełniony ofertami szkół językowych. Ich unikatowe techniki, utalentowani nauczyciele obiecują studentowi 100% wynik na wyjściu. A jednocześnie wielu ludzi zna opinię: "nie można nauczyć nikogo niczego, można tylko się nauczyć".

W związku z tym zasadniczą kwestią dla mnie stało się zorganizowanie pomocy dla Polaków saratowskich, mających zdecydowany zamiar opanować język ojczysty, biorąc pod uwagę fakt, że oni są bardzo obciążeni pracą, nauką, obowiązkami domowymi.

Więc moim rozwiązaniem został projekt internetowy "Najlepsza metoda nauki – ucz innych". W tym projekcie eksperymentalnym są 3 osoby. Mój syn Paweł – pracownik dużej firmy, Zosia – studentka i młoda mama, i ja. Zajmujemy się szkoleniem językowym online 2 razy w tygodniu, kiedy ich małe dzieci już śpią.

Wpadłam na pomysł nauki online od dawna – elastyczny wybór miejsca i czasu jest dogodny dla zapracowanych osób. Dzisiejsza sytuacja związana z koronawirusem, gdy świat jest zmuszony przejść na tryb zdalny, sprawiła, że proces uczenia się w Internecie jest łatwy i prosty z technicznego punktu widzenia. Niezależnie od tego, czy zajęcia odbywają się online czy offline, uczeń może napotkać przeszkód, które moim zdaniem mogą być powodem do rezygnacji z nauki.

To są:

1.Słowa źle zrozumiane lub źle zinterpretowane. Zastosowanie słów nieznanych w dużych ilościach doprowadzi do tego, że człowiek przestaje rozumieć, czego się uczy, i gubi zainteresowanie nauką.

2.Nieprzestrzeganie zasady konsekwencji w nauczaniu. Naruszenie tej zasady powoduje, że podchodząc do trudnego materiału student nie może go opanować.

Stopniowe osiągnięcie jest prostsze, a każdy krok jest łatwy do wykonania. "Jedyny sposób wspiąć się na górę schodów – pokonywać szczebel po szczeblu pojedynczo. I nagle odkrywasz w sobie wszystkie cechy, zdolności i umiejętności, niezbędne do osiągnięcia sukcesu, które nigdy z pozoru nie należały do ciebie". (Margaret Thatcher)

Jak nasza grupa radzi sobie z przeszkodami w nauce?

Wyjaśniamy niezrozumiane słowo w słownikach, używamy zeszytów gramatycznych z poprawnymi odpowiedziami, abyśmy mogli się sprawdzić. Szukamy odpowiedzi w Internecie i oczywiście zwracamy się o pomoc do ekspertów.

Przestrzegać zasady konsekwencji udaje się nam za pomocą karteczek indywidualnych. To jest lista wszystkich zadań z każdej lekcji podręcznika i zeszytu (uczymy się przy stosowaniu Hurry 1), ułożonych w logicznym ciągu. Lekcja uważa się za ukończoną, jeśli każde ćwiczenie zostanie zaakceptowane przez sprawdzającego. Więc nie sposób "przeskoczyć" na przód. Każdy przyswaja materiał zgodnie ze swoimi możliwościami. Wyuczona lekcja jest odnotowana w aplikacji Trello.

Jaka jest specyfika tej metody? Nie mamy nauczyciela w klasycznym znaczeniu tego słowa. Jesteśmy jednocześnie uczniami i nauczycielami dla siebie nawzajem. Jestem organizatorem procesu i motywatorem, ponieważ jestem z wykształcenia filologiem, germanistą, a także metodystą i coachem.

Regularnie biorę udział w szkoleniach Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Stowarzyszenia "Wspólnota Polska", które pomagają mi organizować i przygotowywać zajęcia. Na lekcji analizujemy trudne tematy, sprawdzamy zadania domowe, ćwiczymy umiejętności mówienia. Podczas egzaminowania innego ucznia, czujesz się odpowiedzialny i szczęśliwy z powodu jego sukcesu. Sprawdzając, powtarzasz materiał jeszcze raz, wzmacniając wiedzę. Więc ucząc drugiego – skutecznie uczysz się sam.

Podczas szkolenia używamy narzędzia coachingowe, np. koło balansu. Na początku kursu, używając tej techniki, ocenialiśmy nasze umiejętności językowe (mówienie, rozumienie tekstów pisanych, pisanie itd.) w skali od 1 do 10, gdzie 10 oznacza, że daną sprawność wykonujemy "bardzo dobrze". W taki sposób stały się jasne mocne strony i obszary rozwoju każdego z nas. Koło balansu pozwala nam śledzić nasze wyniki.

Uważam, że takie podejście do szkolenia pomoże nam rozwinąć samodzielność, zdolności do uczenia się ze zrozumieniem i kreatywnego działania.

 

Opinie uczestników kursu

Paweł:

Zajęcia w grupie rozpoczęły się w lipcu ubiegłego roku. Podręcznik Hurra plus materiały dodatkowe. Format – telekonferencji w aplikacji Zoom, dwa razy w tygodniu. Wcześniej próbowałem uczyć się polskiego na kursach offline. Okazało się, że trudno pogodzić naukę języka z intensywną pracą i obowiązkami domowymi. Szybkie tempo uczenia prowadziło do powstania luków we studiowanym materiale. Po pół roku postanowiłem zawiesić szkolenie.

Teraz, po wznowieniu kursu, czuję solidność podejścia: dokładnie analizujemy każdą lekcję. W głowie pojawia się struktura językowa. Szczególnie chciałbym zaznaczyć ćwiczenia mówienia. Elastyczność w wykorzystaniu karteczek indywidualnych zmniejsza trudność przygotowywania się do lekcji, pozwala uczyć się w trybie komfortowym.

Jestem pewien, że teraz radzę sobie z trudnościami w nauce języka polskiego!

 

Zofia:

Nasze zajęcia z języka polskiego rozpoczęły się w 2020 roku, w czasie, gdy cały świat zmienił pracę i naukę offline na online. Metoda nauczania, którą przedstawiła Pani Inna, była dla mnie nowa, ale też bardzo ciekawa.

Po sześciu miesiącach naszych zajęć mogę powiedzieć, że metodyka gdzie wszyscy się nawzajem sprawdzają, gdzie idziemy powoli, gdzie szczegółowo pracujemy nad trudnymi tematami – jest bardzo skuteczna i pomogła mi osiągnąć postęp w nauce języka polskiego!

 

Publikacja została przygotowana przez Innę Szelechow

Категория: Wiadomości |